5 dingen om je rot aan te ergeren op social media

September 4, 2017

  

 

Social Media is leuk, handig en helemaal van nu. Toch kan ons mediagebruik de nodige irritaties opleveren. Ik ben zelf non-stop te vinden op mijn eigen social kanalen en die van onze klanten. Een soort verslaving kun je het wel noemen. En dan kom ik nog wel eens wat tegen waardoor mijn irritatiegehalte soms op de proef wordt gesteld. Ik ben erg benieuwd of jullie deze irritaties met mij delen.

 

 

1. Maak je punt helder met een punt

We leven nu eenmaal in de tijd dat iedereen een mening heeft en dit ook maar al te graag wil laten horen via sociale media. Helemaal prima, want een mening mag. Maar als je dit wil onderbouwen, maak dan alsjeblieft gebruik van interpunctie. Die lap tekst zonder hoofdletters, punten of komma’s: daar zit niemand op te wachten. Het is bijna niet te lezen en alsjeblieft: maak je punt helder door het gebruik van een punt. Punt.

 

 

2. #Hashtags #fout #gebruiken #doe #het #niet

Het gebruik van hashtags is de afgelopen jaren alleen maar populairder geworden. Dit komt omdat we steeds beter begrijpen welke hashtags ook daadwerkelijk meer bereik opleveren. Met uitzondering van je tante. Je-weet-wel. Met die — #ik #heb #de #was #buiten #gehangen — tags. #irritant. Zo is #love de meeste gebruikte tag ter wereld (thank god!). En worden we nog steeds verdrietig van tags, zoals #nofilter of #nomakeup. Newsflash: hier is toch echt wel flink gesleuteld aan de foto. Té lange hashtags zijn ook storend of kunnen zelfs een hele andere betekenis krijgen. We zijn die van Susan Boyle natuurlijk allemaal niet vergeten met #susanalbumparty. Juist.

 

 

3. Lekker online klagen

Social media is hét perfecte medium om even lekker te klagen… vooral over anderen! ‘Die ene vrouw linksachter in het publiek bij Jinek met die lelijke rode blouse.’  Of Yolanthe die weer te dik - te dun - of te veel botox heeft gebruikt. Het is nooit goed. Het lijkt wel alsof we het nodig vinden om altijd maar te klagen achter onze smartphone of computer, om onszelf erna weer een stukje beter te voelen. Ook merken kunnen hierdoor gemaakt of gekraakt worden. We gaan los op wat we van iets vinden, zonder erbij stil te staan wat dit voor gevolgen kan hebben voor een persoon of bedrijf. Respect is in die zin vaak ver te zoeken. Misschien is dat wel het grootste ‘probleem’ wat social media op dit moment met zich meebrengt. Geen #love in dit geval.

 

 

4. Social Spam —No, thanks.

Zoals al eerder benoemd, kan social media een ‘maker’ of ‘kraker’ zijn voor je merk of jou als persoon. Ben je niet goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van dit medium? Dan kan het zijn dat de inzet hiervan tegen je kan werken. Teveel, te weinig of berichten die nietszeggend zijn, kunnen irritatie opwekken. Daarnaast zijn klachten en comments openbaar. Gevolg: mogelijke imagoschade. Ga dus een (waardevolle) dialoog aan met je paginabezoekers en zorg voor een goede socialmediastrategie. Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat.

 

 

5. ‘T oog doet ook wat

Dankzij Instagram en Snapchat kunnen we losgaan met de mooiste creaties en visuele hoogstandjes. Online video’s winnen het van televisie en ook het consumentenkoopgedrag wordt beïnvloed door mooie online commercials. Klinkt alleen maar positief voor merken en publieke gezichten, maar ook hier is er weer een ‘maar’. Want teveel is nooit goed. En die overkill aan visuele content kom ik maar al te vaak tegen: 10 keer dezelfde foto in verschillende posities bijvoorbeeld. Of foto’s van kwaliteit à la 2001. Nee, we hoeven die pixelige-webcam-kwalitatieve foto’s niet meer te posten. Zorg voor kwalitatieve fotografie (met een goede camera dus), een goede professionele nabewerking of, als het voor de hobby is, een lekkere filter en je voorkomt een hoop irritatie!

 

Wil jij geen storende factor zijn met je merk? Wij staan altijd voor je klaar met een dosis vol inspiratie!

 

 

 

 

Door: Dominique Point

Leestijd: 3 minuten

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

CONTACT

T: 020 - 238 29 12
E: info@blu-brand.nl

BLU Amsterdam

John M. Keynesplein 12-46
1066 EP Amsterdam

BLU Enschede

Hengelosestraat 549
7521 AG Enschede